söndag 16 maj 2010

Always gotta passion for flashion...



Jag tror vi alla har den. Antingen i huvudet eller nedskrivet på ett litet parfymdoftande papper. Eventuellt i en dagbok. Jag talar om den så kallade "SAKERJAGMÅSTEGÖRAINNANJAGTRILLARAVPINN"- listan. De ser lite olika ut, men de brukar inkludera lite spårade, inspirerande och spontana upptåg.

Förra onsdagen var det dags för mig att kryssa av en punkt på listan. Jag blev ju som sagt tillfrågad om att bli modell för en tjej som gör sitt slutprojekt på skolan Atelier Chardon Savard deras hemsida finner du HÄR:

http://www.atelier-chardon-savard.com/fashion_design_school_paris_atelier_chardon_savard_events.php?item.53

Oanandes om vad jag verkligen gett mig in på tackade jag glatt och aningen smickrat ja.

På dagen D insåg jag det stora i uppdraget. Jag kommer till Cirque d'Hiver, en jättecirkus, där showen ska hållas. Jag kommer även till den plats där Paris och förmodligen nästa generations toppdesigners håller till. Vilken inspiration, vilka kreationer, vilka människor. Vilken stämning!!

Allt som allt var det 21 grupper med 3-4 elever per grupp som fått varsitt tema att jobba med. Min grupp hade "New York Dandy" som tema. Vi kan väl sammanfatta det hela med att jag bar oragne läppstift, turban samt skyhöga klackar. Samtidigt.

De andra grupperna hade teman som Schizofreni, Spanish funeral, Just Married och Tea Time. Vitt skilda ämnen och resultat därefter med andra ord.

Hela förmiddagen togs upp av smink, klädbyten samt inövning på perfekt swagger (gångstil). Så var det dags för showerna, en för press och en för familj.

Det kom 4000 åskådare. Per show.

Hela tillställningen var både absurt och fantastisk. Kom på mig själv med att vilja vinka lite spontant till "publiken", men då vi blivit rådda till att ha "beacoup d'attitude" kändes det lite...nja.

Blir mer och mer förälskad i staden för var dag som går. Under mina fyra månader här har jag upplevt mer fashion än jag någonsin gjort i Stockholm. Och då har jag ändå läst Ebbas blogg regelbundet. Knasigt!

När jag väl kom hem tog jag fram mitt parfymdoftande papper samt min guldpenna och kryssade av punkt:

- Bära turban, orange läppstift samt skyhöga klackar. Samtidigt.

Only in Paris mes amis. Only in Paris.

Förra årets shoe. Magi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar