fredag 29 januari 2010

"Kusin Viktors gata. Direktöversatt"



Kusin Viktor här ovan


Individer som orienterar frivilligt har för mig alltid varit ett mysterium. Så även idag. Dagens uppdrag var att anmäla sig till franskakursen på Sorbonne. En enkel procedur kan man tro, men gifetvis har Grodorna lyckats krångla till det.

Till en början måste du finna kontoret där du hämtar en grön lapp, en så kallad "Convocation". Denna A7- lapp tjänar inget som hels syfte. Faktum är att den är så obetydlig att det först kändes som om någon hade skämtat aprillo med oss. Men utan lappen fick du ingen plats i kö nr.2 där du får ditt studentkort, så denna sanslöst förvirrade procedur är sann.

Dessa kontor ligger placerade på olika bakgator och korridorer på Sorbonne och därför har vi alla fått slipa vårat orienteringssinne. Då vi alla tre litar blint på varandra har vi alltför många gånger promenerat i bestämd takt i en viss riktning för att senare inse att vi vandrat utan mål. Det kan tolkas som oseriöst men jag tycker att det är fint.

Emma och Yasmina ser presentabla ut på sina studenkortfoton. Men trots min längd kommer jag aldrig bli någon sypörmådäll (supermodell). På mitt foto ser jag ut som en halvblind Onkel Fester. Vinkeln är tagen snett underifrån och jag ler lite tafatt i kameran.

Vi har storfrämmande här ikväll. Anna har kommit på besök and she beared gifts: macarons! Vi bjöd på Muscador. Att dricka det är en nostalgitripp i dubbel bemärkelse. Dels smakar det lekis- saft, dels så var det denna dryck som kom att färga vår förra Paris- vistelse.

Imorgon väntar stora äventyr! Vi har ännu inte införskaffat kaffe. Och som en vis individ uttryckte det:

"Inget hem är fulländat utan kaffe"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar