söndag 21 mars 2010

Det våras för...

Top Notch Mellis
Jag känner med de som bor i Sverige, verkligen. Ännu en snöstorm och såhär nära inpå april. Inte kul, inte kul. Dock ska jag inte sticka under stol med att Svea Rikes väderleksprognos gör mig till coolaste katten i klassen. Jag kan impa på alla jag vill med att det är snö, kallt och bittert hemma hos mig. Reaktionerna jag får är varierade, men brukar oftast ha någon medlidande kommentar med sig. Så Sverige, bara så att ni vet så har ni en hel franska-för-nybörjare klass som tänker på er. Känns väl bra?

Här så har våren lekt lite tittut med oss. Ibland är det 20 grader som, för att citera min äkta hälft Emma; "är den optimala temperaturen för den levande organismen". Word.
Ibland är det 16 grader och då vill man inte klaga, då man vet att moderlandet genomlider en andra istid, men jo, då grinar lite i smyg.

Som svensk känns det främmande att man som fransmännen sätter ett datum för när våren kommer. Här är det den 21 mars som gäller. Vi är alltså inne på vår första vårdagen officiellt. Skulle detta alltså vara i Sverige så skulle det snille som påstår att det är vår idag bli mulad samt få snö innanför dunjackan.

Kära Sverige, bästa Stockholm. Håll ut! Snart kan ni gå utanför dörren med endast fleecekofta och vanliga strumpor. Det blir väl i juni någon gång, så tills dess rekommenderar jag er att roa er med SvDs svåra suduko. De är fanimej helt sjuk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar