tisdag 9 februari 2010

"Jag är Jättepigg!"- Emma Alvedahl


Igår skulle familjen vända på dygnet och gick därmed och la sig klockan 24.00. Men det slutade med att vi vände och vred på oss själva i sängen. Klockan 03.00 lyckades vi unisont somna och sov gott tills Emma väckte oss kvittrande pigg och glad.

I vanliga fall brukar jag gå upp lagom tills att Emma har kokat klart kaffevatten. Men iochmed att Fröken Ur gick upp kvittrande pigg och glad klockan 05.00 kändes det befogat att ligga kvar.

När vi startar dagen har vi alltid ett litet cyberconvention i köket. Alla sitter med sina laptops och knattrar. Det är mysigare än det låter. Till det följer frukost som varsamt placeras mellan datorerna samt cirkus en liter kaffe. Var.
det där med att koka kaffevatten är ett ständigt gissel. Det blir för mycket, det blir för lite. Inte ens när man måttar med kaffekopp för exakt mängd blir det rätt. Nej, då tar man ju givetvis ett vidrigt julthé som legat och skräpat på tok för länge i skafferiet eller så har man bortsett från det facto att man faktiskt har mjölk i kaffet. Faan, det är inte lätt.

Utöver huvudbryn med kokvatten har vi nu insett att detta faktiskt inte är det liv vi kommer att leva för evigt. Yasmina insåg nyss att hon ska till skolan klockan 10 imorgon. TIO!!! I vår värld är det som att gå upp klockan 05.00. Emma hävdar här att det är det bästa som finns, men hon är ju å andra sidan övertrött, så så mycket kan man inte lita på henne.

Imorgon kommer domen; 08.00 eller 10.00. Snälla kära Gode Gud! Om jag får 10.00. Ja då. Ja dååå...då kommer jag i fortsättningen ta mig ur sängen och informera min kära vän att hon vaknat på tok för tidigt. Och aldrig någonsin mer klaga på kokvatten. och dricka äckeljulthéet. Det är ju trots allt din sons thé (Jul=Jesus=Guds son). Men bara om jag får 10.00 passet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar